تبیین:
وی در ادامه افزود: در سالهای گذشته بهجای اینکه تلاش شود عرضه و تقاضای بنزین متناسب شود، سیاستها ما را بهسمت افزایش عرضه خودرو برده است. این افزایش عرضه با توجه به رشد بسیار بالای تقاضا و کشش بالای تقاضای ما تاثیرگذار نبوده و هر چه عرضه را افزایش دادهایم باز هم بنزین عرضهشده را بلعیده است.
قمصری با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که میتواند مصرف بنزین را به تعادل برساند و ناترازی بنزین را برطرف کند، مدیریت تقاضا است، اعلام کرد: یکی از راههای مدیریت مصرف اصلاح رویه مصرف بنزین در کشور است.
مدیر اسبق امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران افزود: سیستمهایحملونقل عمومی باید بهبود پیدا کند و نحوه تولید خودرو نیز باید با کیفیتتر شود تا مصرف بنزین پایین بیاید.
وی همچنین تاکید کرد: مدیریت تقاضا بهتر میتواند به ما برای رسیدن به تعادل در عرضه و تقاضای بنزین کمک کند. البته قیمت بنزین هم در این مصرف بالا تاثیرگذار است و قاچاق بنزین هم در این موضوع تاثیرگذار بوده است.
این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه قیمت بنزین در داخل کشور نسبت به سایر کشورها یک دهم است، اظهار کرد: این مسئله تناقض بسیار بزرگی برای کشور ما است و هر یک ریال افزایش قیمت اثرات تخریبی بر تورم خواهد داشت و باید بتوانیم این مسئله را مدیریت کنیم و به نتیجه برسانیم.
وی در پایان گفت: موتور خودروهایی که ما تولید میکنیم ۳ برابر میانگین جهانی مصرف بنزین دارد و اگر فرض را بر این بگذاریم که همه این موتورها در راستای کاهش مصرف بنزین اصلاح شوند، قاعدتا میتواند مصرف بنزین را به شدت کاهش دهد و بر کاهش ناترازی بنزین موثر باشد.
ارسال نظرات